IN BEELD IN BEELD

Kunst gaat niet alleen om: ooh wat mooi…. Kunstenaars stellen vaak fundamentele vragen. Hun kunst houdt een spiegel voor. . Elke avond staat één of twee werken van een actuele tentoonstelling centraal. Op 18 februari kijken wij naar een schilderij van Raquel van Haver. Al ziende ontdekken wat het met jou doet. Met elkaar delen wat je waarom raakt. Kennis van kunst niet nodig, wel nieuwsgierige openheid! Graag opgave vooraf.
Uit een recensie van Anna van Leeuwen in de Volkskrant van17/12/1918:
De grote schilderijen van Raquel van Haver (29) zijn verleidelijk en afstotelijk. Verleidelijk: de overdaad, de heftigheid van de kleuren, het overweldigende formaat. Het grootste werk hier is wel 9 meter breed. Erop taferelen in het donker die Van Haver meestal aantrof op plekken die het licht slecht verdragen, in buurten die gevaarlijk worden genoemd.
Haar kunst is totaal eigen, dus heel erg Van Haver. De ingrediënten zijn per schilderij ook deels hetzelfde, de zaaltekst heeft het over de ‘universele overeenkomsten’ die Van Haver ziet in haar reizen. De schilderijen in het Stedelijk maakte ze naar aanleiding van haar reis naar Lagos (Nigeria), waar ze tijd doorbracht in wijken waar bendes regeren, maar ook naar ontmoetingen in Amsterdam-Zuidoost en andere reizen in Afrika en het Caribisch gebied.
Te zien in het Stedelijk Museum, Amsterdam, t/m 7/4/19
Ds. Anki Peper
 

terug